Uçak kazaları ile ilgili yapılan istatistiklere baktığımızda ise en çok kazanın uçağın iniş veya kalkış anında gerçekleştiğini görüyoruz. Bu da demek oluyor ki bir hava yolculuğu esnasında uçaklar için en kritik dönem iniş ve kalkış anlarıdır.
Gelin şimdi hep birlikte dünyada yaşanan uçak kazalarının genel olarak oluş sebeplerine bakalım.
İntihar ve Terörist Faaliyetler
31 Ekim 1990’da Kahire seferini yapan
Mısır Hava Yolları’na ait bir yolcu uçağı ikinci pilotun kumandasında iken aniden denize çakıldı. Kara kutu bulunduktan sonra anlaşıldı ki ikinci pilot intihar etmişti. 217 kişi öldü.
1972’den bu yana sonu ölümle biten 6 defa uçak kaçırma olayı olmuştur.
Uçaklardaki Metal Yorgunluğundan Kaynaklanan Kazalar
Fazla uçuş süreleri nedeniyle metal yorgunluğuna maruz kalan uçaklarda gerçekleşen hadisedir. Metal yorgunluğu sonucundan uçakların gövdesinde uçuş esnasında delik açılır ve bu delikten yolcular, servis personeli veya yolcuların kişisel eşyaları dışarıya uçar. Bazen de bu tür metal yırtılmalarında, uçağın elektronik sistemi hasar görür ve bu durum büyük facialara sebebiyet verir.
28 Nisan 1988’de Amerikan Hava Yolları’na ait bir uçağın gövdesinin parçalanması sonucu bir hostes denize uçarak hayatını kaybetti.
12 Agustos 1985’te Japon Hava Yolları’na ait bir uçağın arka tarafının yırtılması sonucunda uçağın tüm hidrolik sistemleri devre dışı kaldı ve uçak düştü. Bu kazada 520 kişi öldü.
Uçak Motorunun Patlaması
12 Ekim 2001’de Amerikan Hava Yolları’na ait A-300 tipi bir uçağın New York üzerinde iken motoru patladı ve uçak düştü.
Uçak Basınç Sistemindeki Anormal İniş Çıkışlar Sebebiyle Pilotların Bayılması
Bu tür kazalarda uçak içindeki basıncın aniden değişmesi sonucunda pilotlar bayılır. Uçak eğer otomatik pilot eşliğinde uçuyorsa yakıtı bitene kadar uçmaya devam eder. Yakıtı bitince de düşer.
Uçuş Kontrol Kumandalarında Meydana Gelen Kazalar !
Genelde mühendislik veya imalat hataları sonucunda oluşan kazalardır. Kontrol kumandalarında meydana gelen kazalarda, uçak ya pilotun verdiği komuta aykırı hareket eder ya da kontrol kumandasındaki veriler hatalı gösterildiği için pilotu yanıltır.
3 Mart 1991’de United B-737 200 numaralı uçakta hidrolik mekanizmasının pilotun verdiği komuta ters hareket etmesi sonucunda uçak kontrolsüz kaldı ve düştü. 25 kişi öldü.
Atlas Jet’e ait Isparta seferini yapan bir yolcu uçağı, kumanda arızası nedeniyle pilotların yanlış yönlendirilmesi sonucu Süleyman Demirel Havaalanı’na inişe geçtiği sırada düştü. 57 Kişi hayatını kaybetti.
Yıldırım Çarpması
Genellikle fırtınalı havalarda alçak irtifalarda uçan uçakların başına gelen kazalardır.
İran Hava Yolları’na ait B-747 tipi yolcu uçağının Madrid’e inişe geçtiği sırada düşen yıldırım sonucunda, yakıt tankında yangın çıktı. Uçak düştü, 17 yolcu öldü.