Anadolu Sağlık Merkezi Uzman Psikolog Selin Karabulut ise, “Çocuklar 2 yaşına kadar genellikle bir el tercihinde bulunmaz. Her iki ellerini de denerler, kullanırlar. Bu tercihi beyin yapar ve uyarıyla, ikazla değişmez” dedi.
Sağlaklık ve solaklık başarıyı etkileyebilir
El baskınlığının değişik derecelerde olabildiğine değinen Prof. Dr. Yaşar Kütükçü, “El baskınlığı; sağlaklık, solaklık ve her iki eli de eşit şekilde kullanabilme olarak üç şekilde görülebilir. Beyinde hareket, duyu gibi kavramlara yönelik fonksiyonlar karşı beyin yarımküresi tarafından simetrik olarak sağlanırlar. Ayrıca yüksek beyinsel fonksiyonlar olarak adlandırdığımız lisan, dikkat, vizüel-spasyal yetenekler, yapılandırma ve bellek gibi bazı fonksiyonlar beyinde sağ ve sol yarımkürelerde lateralizasyon göstermektedir” diyor.
Beynin sağ yarımküresinin renk, müzik, hayal kurma, dikkat ve yaratıcılık gibi kavramda etkili olduğunu belirten Kütükçü, beynin sol yarımküresinin ise konuşma, matematiksel işlemler, diziler, sayılar ve analiz gibi konularda baskınlığı olduğunu belirten Kütükçü ayrıca “Solaklar ve sağlaklar değişik mesleklerde başarı farklılıkları göstermektedir. Solaklar özellikle matematik ağırlıklı mesleklerde daha başarılı olur. Ayrıca başta müzik olmak üzere sanat alanında ve yaratıcılık gerektiren mesleklerde de daha başarılılar” ifadelerini kullandı.
“Cici elinle yaz, güzel elinle tut” kavramları doğru değil
Uzman Psikolog Selin Karabulut ise solaklık konusunda aileye ve çevreye önemli önerilerde bulundu. Karabulut, “Çocuklar 2 yaşına kadar el tercihinde bulunmaz ancak okul öncesi eğitimle beraber beceri gerektiren çok aktivite yapıldığından çocukların el tercihi hızlıca fark edilmeye başlanır. Ailelerin ve öğretmenlerin çocuğa cici elinle yaz, güzel elinle tut gibi yönlendirmeleri uygun değildir. Bazı ailelerde sol el kötü olarak nitelendirilebilir bu da toplumda sağ elin dominant oluşundan ve sosyokültürel açıdan uygun olmayışından ileri gelmektedir. Çocukları bu konularda yönlendirmeye çalışmak, üzerlerinde baskı kurmak, onları yönlendirmeye çalışmak doğru değildir. Bu tercihi beyin yapar ve uyarıyla, ikazla değişmez. Çocuk sadece kalem, çatal, kaşık gibi gereçler kullanırken doğru tutması yönünde desteklenebilir” dedi.